Új kerékpárút épül Tompán az OPTI-BIKE 3 projekt keretében
Az engedélyes terveket átvettük, így egy tervezési szakasz végére értünk
2025.február 24-én átvettük az engedélyes terveket tartalmazó mappát, így az összes, a szakhatóságok által már jóváhagyott terv, E-3/22/31/01/2024 számon, a tulajdonunkba került. A szakhatóságok, mint a Bács-Kiskun Vármegyei Kormányhivatal illetékes főosztályai, az alábbi kérdésekben adták ki az állásfoglalásukat az építéssel kapcsolatban, így a környezetvédelmi, vízügyi, termőföldvédelmi szempontok szerint is vizsgálták és engedélyezték azt. Szakhatósági állásfoglalást kaptunk a Kiskunhalasi Rendőrkapitányságtól, közútkezelői és vagyonkezelői hozzájárulást kaptunk a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Bács-Kiskun Vármegyei és Budapesti Igazgatóságától, valamint jóváhagyták a dokumentációt, így a szerződéses határidőn belül készültek el a beruházás alapdokumentumai.
A projekt következő fázisban az ingatlanokkal kapcsolatos kisajátítást helyettesítő adás-vételi szerződésekhez kapcsolódó földmérési és értékbecslési eljárások indulnak el. Az adás-vételi eljárás lehetőséget biztosít arra, hogy az ingatlantulajdonos és az önkormányzat a tárgyalás folyamán figyelembe tudja venni azokat a szempontokat, amely mindkét fél számára fontos.
Az ingatlantulajdonosok az elmúlt napokban értesítést kaptak a kormányhivataltól, ez a jogszabály szerint kötelező eleme az engedélyes terv jogerőre emelkedésének.
A fejlesztés előkészítése folyamatosan halad, még ha az előkészítő tevékenységnek ez a része még nem is látványos, de a szabályoknak való megfelelés az alapja a későbbi munkának.
Miért is építünk kerékpárutat Tompán?
Határmenti településként mindennap láthatjuk azt, hogy emberek utaznak át a településünkön, az egyre növekvő kamionforgalom pedig mutatja, hogy egy fontos határátkelő üzemel Tompán. Ennek a forgalomnak vannak előnyei és hátrányai, munkahelyek létesülnek a határátkelőn, és a bevásárlóturizmus is sokat tesz hozzá a helyi gazdaság fejlődéséhez. A hátrányokat is érezzük, időnként hatalmas közlekedési torlódások keletkeznek, és nyári hétvégéken vendégmunkások tízezrei haladnak át rajtunk, miközben az áruszállító kamionok forgalma időnként eléri az útjaink tervezett kapacitását. Ugyanakkor az utazási szokások átalakulnak, és ez gazdasági és turisztikai fejlesztési lehetőséget teremt azoknak a településeknek, amelyek népszerűek az utazók körében. A kerékpáros közlekedés egyre népszerűbbé válik, legyen szó helyi, országos vagy nemzetközi viszonylatról. Ez a változás új kihívásokat támaszt a határmenti közlekedésben is, és az útjaink használatát is alapjaiban változtatja meg. Tompa határmenti fekvése lehetőséget teremt ahhoz, hogy a szomszédos Szabadkával együtt fejlesztésbe kezdjünk az egyre népszerűbbé váló kerékpáros közlekedés kiszolgálására. Ezért készült el már korábban a határátkelőt Tompa déli kapujával összekötő kerékpárút és egy kisebb szakasz, ami észak felé vezeti a kerékpáros forgalmat. A célunk, hogy bekapcsolhassuk városunkat az országos és a nemzetközi kerékpáros forgalomba, azaz Tompáról kerékpáron elérhetővé váljon az 55-ös főút melletti kerékpárút, valamint hogy idővel két keréken Kiskunhalasra (is) el tudjunk gurulni.
Városunk ehhez a település közigazgatási határáig tartó kerékpárútszakaszt építi meg. Ez történik most.
Az OPTI-BIKE 3 pályázat keretében 2024-ben lehetőség nyílt arra, hogy elindítsuk a hiányzó szakasz tervezésére irányuló eljárást. A tervek alapján befejezhetnénk a kerékpárút építését az 53-as főút mellett, azzal párhuzamosan vezetve el a kerékpáros forgalmat a forgalmas közútról. Biztonságos, balesetmentes közlekedés alapjait tudjuk megteremteni ezzel a fejlesztéssel Tompának ezen a részén.
Az OPTI-BIKE 3 pályázat céljai
A projekt részletei
Az OPTI-BIKE 3 projekt célja, hogy javítsa a határon átnyúló kerékpáros közlekedési feltételeket Magyarország és Szerbia között. A projekt keretében Tompa városában 1561m hosszú kerékpárút épül az 53-as számú másodrendű főút bal oldalán, a 77+598-79+144 km szelvényei mellett, amely közvetlenül kapcsolódik az EuroVelo 13 nemzetközi kerékpárút-hálózathoz. A fejlesztések eredményeként Tompa és környéke még vonzóbbá válhat a kerékpáros turisták számára, miközben a helyi lakosok is élvezhetik az új infrastruktúra előnyeit. A fejlesztés nem csupán az új kerékpárutat foglalja magában, hanem korszerű kerékpáros szolgáltatásokat is, mint például szervizpontok és interaktív információs táblák telepítése. A fejlesztés hozzájárul a környezetbarát közlekedés elterjedéséhez és a közösség életminőségének javításához. A projekt elemei elősegítik a kerékpáros közlekedés egyszerűsítését és hatékonyságát, továbbá hozzájárulnak a fenntartható közlekedési módok népszerűsítéséhez.
A beruházás a Magyarország–Szerbia Interreg-IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló OPTI-BIKE 3 elnevezésű, HUSRB/23R/22/067 azonosító számú projekt részeként készül el, amelynek célja a határ menti régiók közlekedési, gazdasági és turisztikai fejlesztése. További részletek a projektről elérhetők a következő weboldalon: https://hungary-serbia.eu/hu/projektek/opti-bike-3.
A tervezési munkálatok 2024.II. félévében indultak el. A projekt tervezett befejezése 2026. augusztus 31. Ez a dátum kitolódhat, ha a projekt befejezéséhez szükség lesz a változtatásra.
A kerékpárút a lakott oldalon épül: miért előnyös ez a lakosok számára? 🚴♂️
Az OPTI-BIKE 3 projekt kivitelezése Tompán a Halasi úton fog megvalósulni. A kerékpárút fejlesztése hosszú távon szolgálja Tompa lakosainak érdekeit, és jelentős közlekedési előnyökkel jár a mindennap vagy alkalmanként kerékpárral közlekedők és a kerékpáros turisták számára.
Tudjuk, hogy a lakott területen megépülő kerékpárút megépítése kényelmetlenséget okozhat. A tervek elkészítése során szakemberekkel több alkalommal is tárgyaltunk és egyeztettünk arról, hogy a kerékpárút az 53-as főút túlsó oldalán menjen, vagy esetleg a kertek mögött a szántókon.
Mint köztudott, az ország számos településén – különböző okok, pl. helyhiány, közlekedési, biztonsági szempontok miatt - a kerékpárút közvetlenül a lakóházak mellett épült. Bízunk benne, hogy a Halasi úton lakók számára a kerékpárút előnyei jóval meghaladják majd az okozott kényelmetlenségeket.
Sokan felvetették a kérdést, hogy miért a lakott oldalra kerül a nyomvonal, és miért nem a szántóföldek felé eső részre. Ennek több fontos oka is van, amelyeket az alábbiakban részletezünk.
Biztonságos és balesetmentes közlekedés
A lakott oldalon való építés egyik legfontosabb előnye a biztonság növelése, mivel a kerékpárút közvetlenül kapcsolódik a lakóingatlanokhoz.
A kerékpárral közlekedőknek nem kell minden esetben átkelniük az úttesten, hanem az ingatlanuktól azonnal elérik és korlátozás nélkül használhatják ezt a közösségi fejlesztést. Ez különösen fontos a gyermekek, idősek és azok számára, akik rendszeresen vagy alkalmanként biciklivel közlekednek munkába vagy iskolába, bevásárolni, orvoshoz.
Ha a kerékpárút a szántóföldek oldalán épülne meg, az azt jelentené, hogy a lakók minden egyes alkalommal, amikor kerékpárral közlekednek, akkor kénytelenek lennének átkelni a forgalmas, kamionokkal zsúfolt úton.
A túloldalon futó kerékpárút esetén az átkelés veszélyesebb lenne, mivel minden egyes esetben, amikor elindulnak otthonról, addig, amíg hazaérnek, legalább 4 alkalommal kellene keresztezni a forgalmas 53-as főutat.
Kiépített kerékpárút esetén az adott közlekedési útról a kerékpáros forgalom kitiltásra kerül, így az 53-as másodrendű főút ezen szakaszán kerékpárral nem lehet majd közlekedni. Ez közlekedési szabálysértési eljárást vonhat majd maga után, ami komoly pénzbírság megfizetését jelentheti a szabályokat be nem tartók számára. Az elkészült kerékpárút mellett az 53-as főút déli szakaszán ugyanilyen szabályozás van életben már most is.
A lakott oldalon futó kerékpárút egyszerűbb, kényelmesebb, gyorsabb és balesetmentes közlekedést tesz lehetővé, hiszen közvetlenül az ingatlanok mellett halad el, így mindenki számára elérhetővé válik anélkül, hogy az úttesten kellene átkelnie.
A következő 5-8 évben a határon átmenő teherforgalomban és az átutazók számában jelentős, 50%-ot meghaladó növekedéssel számolnak az előrejelzések, így a forgalmak szétválasztása az egyedüli megoldás, ami biztonságossá teszi a kerékpáros közlekedést Tompának ezen a részén.
Biztonságosabb közműátépítés és csatlakozások
A beruházás 53 ingatlant érint, közte lakóingatlanokat, szántót és a Magyar Állam tulajdonában lévő ingatlanokat is, összesen 2475,9 m² kisajátítandó területtel. A fejlesztés részeként 23 db vízbekötés és 22 db gázbekötés módosítása szükséges, továbbá 627,5 méter kerítés átépítése válik elengedhetetlenné. A projekt keretében 21 kapubejáró kerül megújításra, átalakításra és 22 ingatlanon történik kerítés áthelyezés. Az infokommunikációs hálózat fejlesztése is megtörténik: optikai kábelek kerülnek elhelyezésre a Halasi út mellett is.
Fenntartható és kényelmes közlekedés
A cél az, hogy minél többen válasszák a kerékpárt a mindennapi közlekedéshez. Ehhez pedig az szükséges, hogy a kerékpárút a lehető legpraktikusabb helyen legyen elérhető. A jelenlegi nyomvonal biztonságos, gyors, könnyű és akadálymentes elérést biztosít minden helyi lakos számára.
Magáningatlanok fejlesztésének elősegítése
A beruházás nemcsak a közösségi közlekedést fejleszti, hanem közvetetten a lakosok ingatlanaira is pozitív hatással van. Az Európai Uniós támogatások egy része a projekt során olyan infrastrukturális fejlesztéseket finanszíroz, amelyek a magántulajdonban lévő ingatlanok értékét is növelik. A közművek korszerűsítése, a kerítések rendezése és a biztonságosabb utcai közlekedés mind hozzájárulnak az érintett lakóingatlanok fejlesztéséhez és hosszú távú értéknövekedéséhez. Tompának ez a része kimaradt olyan jelentős fejlesztésekből, mint a csatornaberuházás, legutoljára az 1990-es évek közepén elkészült ivóvízjavító beruházás volt az, ami érintette a Halasi úton lakókat. Ez a fejlesztés az ott élők számára az ingatlanok értékének a növeléséhez fog hozzájárulni. A megújított közművek az ellátás biztonságát szolgálják. Mindezt az Európai Unió, Magyarország Kormánya és Tompa Város költségvetési forrásainak a bevonásával valósítjuk meg.
Betekintési lehetőség
Az érintett ingatlantulajdonosok számára biztosítjuk a lehetőséget, hogy előzetes egyeztetés után megtekintsék az ingatlanukra vonatkozó engedélyes terveket.
Lakossági fórumot március közepére fogunk összehívni.
A kiviteli tervek, az értékbecslések és a kisajátítási vázrajzok még nem lesznek készen de az eddig ismert részleteket megosztjuk a beruházással kapcsolatban.
Addig is bizalommal keressenek bennünket kérdéseikkel, akár személyesen, akár telefonon.
A betekintésre az önkormányzat hivatalos ügyfélfogadási idejében van lehetőség, előzetes időpont-egyeztetés alapján.
Önkormányzatunk elkötelezett amellett, hogy a fejlesztés átláthatóan és a lakosság érdekeit figyelembe véve valósuljon meg.
Köszönjük türelmüket és együttműködésüket!
További információk és időpont-egyeztetés:
📞 Telefon: +36-77-551-521
🌍 Honlap: www.tompa.hu
#Interreg #HungarySerbia #husrb
Tisztelettel:
Kovács Gábor
Tompa Város Polgármestere
Ez a sajtóközlemény az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg az Interreg VI-A IPA Magyarország–Szerbia Együttműködési Program által. A közlemény tartalmáért teljes mértékben Tompa Város Önkormányzata vállalja a felelősséget, és az semmilyen körülmények között nem tekinthető az Európai Unió és/vagy a programot irányító hatóság állásfoglalását tükröző tartalomnak.